Wil je de kwaliteit van leermiddelen laten vaststellen? En kijken of het misschien nog leerzamer kan zijn? Wil je weten hoe jouw leermiddel door leerlingen of docenten gebruikt wordt? Of welke eisen er aan leermiddelen voor een specifieke doelgroep gesteld moeten worden?
Het CLU heeft jarenlange ervaring met het uitvoeren van onderzoeken waarbij we betrouwbaarheid en validiteit hoog in het vaandel hebben staan. De onderzoekers van het CLU reviewen bestaand leermateriaal aan de hand van criteria uit de MILK en kunnen ook helpen om systematisch nieuw leermateriaal te ontwikkelen.
Voorbeelden
Screening van Surinaamse methodes taal en rekenen
Veel Surinaamse methodes voor het basisonderwijs zijn gebaseerd op Nederlandse methodes. Een aantal hiervan is al lang geleden aangepast aan de Surinaamse context. Dus in die zin voldoen ze nog steeds. Maar gezien alle ontwikkelingen in het onderwijs zijn deze methodes ondertussen aan vervanging…
Voldoen leermiddelen voor NT2-onderwijs?
Het CLU deed onderzoek naar de vraag of beschikbare leermiddelen voor NT2-onderwijs aan nieuwkomers voldoen. Het ging daarbij om folio en digitale leermiddelen en de mogelijkheden om daarmee onderwijs op maat te kunnen geven….
Lesmateriaal voor kappers
Pivot Point heeft een eigen opleidingsmethode ontwikkeld voor kappersopleidingen en kapsalons. Wij screenden het lesmateriaal dat Pivot Point ontwikkelt en keken daarbij naar de kwaliteit en dus de leerzaamheid van het materiaal en naar de begrijpelijkheid van de vertalingen. Dit was onze aanpak…
CLU levert bouwstenen voor kwaliteitskader IOL
Het CLU is door het programma Impuls Open Leermateriaal (IOL) gevraagd om bestaande kwaliteitskaders te analyseren en op grond daarvan bouwstenen voor een IOL-kwaliteitskader te ontwikkelen. Daarnaast gaven we advies voor de implementatie van dat kader…