Team CLU
Het team van CLU is een gepassioneerde groep professionals die zich inzet voor het bevorderen van de kwaliteit van (digitale) leermiddelen in het onderwijs. Het team bestaat uit een vaste groep van adviseurs, onderzoekers en trainers. Met een diverse mix van ervaring, expertise en talenten, vormen we de CLUb waarin we elkaar ondersteunen en inspireren.
Wil je ook deel uitmaken van de CLUb? En daarbij ook ervaringen en kennis delen? Stuur een mailtje naar het CLU.
Vacature Directeur
In verband met het voorgenomen deeltijdpensioen van de huidige directeur zijn we op zoek naar een nieuwe, enthousiaste directeur. Heb je hart voor onderwijs en in het bijzonder voor de kwaliteit van leermiddelen, dan nodigen we je van harte uit om te reageren.
![](https://www.clu.nl/wp-content/uploads/2024/01/hendrianne_edited_kleur-300x300.jpeg)
Hendrianne Wilkens
Senior adviseur & trainer
Sinds 1 april 2014 ben ik, na jarenlang onderwijskundig adviseur te zijn geweest, directeur van het CLU. Het CLU begeleidt en adviseert bij het maken/arrangeren van (digitale) leermiddelen. Het uitgangspunt daarbij is dat we kijken naar hoe mensen leren en hoe leermiddelen dit leerproces zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. Het accent ligt op effectief leren en dit betekent dat het werkgeheugen niet overbelast mag worden. En dat is nu juist vaak wel het geval door teveel tekst, hyperlinks en illustraties.
Ik vind het leuk om projecten (samen met collega’s) uit te voeren. Dat varieert van onderzoek doen, tot het houden van presentaties over bijvoorbeeld het werken vanuit leerdoelen en het begeleiden van de keuze voor een nieuwe methode met behulp van het MeetInstrument Leermiddelen Keuze (de MILK).
![](https://www.clu.nl/wp-content/uploads/2024/01/ilse_edited_kleur-300x300.jpeg)
Ilse Gmelig
Senior adviseur & trainer
Binnen het CLU kan ik bezig zijn met dingen die mij van jongs af aan interesseerden: leren, leerlingen en leermaterialen. Geïnspireerd door mijn beide ouders in het basisonderwijs, maakte ik op jonge leeftijd al werkbladen om mee te spelen. Toch gingen een studie milieukunde en biologie eraan vooraf voordat ik besloot de lerarenopleiding te doen. In de loop der jaren zijn er wel dingen veranderd. Bijvoorbeeld de stap van papieren naar digitale leermaterialen, van één methode naar een mix van verschillende leermaterialen en van docentgestuurde en klassikale lessen naar persoonlijk leren met verschillende leerroutes. Eén ding is voor mij niet veranderd: mijn passie voor leren en leerlingen daarbij zo goed mogelijk ondersteunen met de beste leermaterialen.
![](https://www.clu.nl/wp-content/uploads/2024/01/arno_edited_kleur-300x300.jpeg)
Arno Reints
Senior adviseur & onderzoeker
Ik ben altijd bezig geweest met leermiddelen: maken, beoordelen en onderzoeken. Ondertussen heb ik een aardige privébibliotheek aan leermiddelen opgebouwd. Ik vind het belangrijk dat leerlingen de beste leermiddelen in handen van de beste leerkrachten krijgen. Ik streef ernaar dat leerzaamheid van leermiddelen een leidend criterium is bij het maken, gebruiken en evalueren van leermiddelen. En dat leerzaamheidscriteria voortdurend worden getoetst aan wetenschappelijke inzichten en resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Ik heb ook zelf veel onderzoek verricht naar de kwaliteit van leermiddelen en daarover internationaal veel geschreven en gesproken. Door alle jaren heen, houd ik me daarmee nog steeds graag bezig.