Vragen over (de kwaliteit van) leermiddelen kunnen zeer divers zijn. Of het nu gaat om een vraag over wat er komt kijken bij het ontwikkelen van kwalitatief goede leermiddelen door schoolteams of een vraag van de overheid over de ontwikkeling van een landelijk kwaliteitskader, we denken daar graag over mee. Dit doen we altijd vanuit onze onderzoekservaring en uit wat we in de praktijk hebben gezien en gehoord. Altijd zoeken we naar deze verbinding als we een advies uitbrengen. Een advies heeft pas waarde als het op passende wijze geïmplementeerd kan worden.
Voorbeelden

Gesprekspartner Kwaliteitskader effectief leesonderwijs
Het CLU werd door de Kennistafel effectief leesonderwijs gevraagd om mee te denken over het Kwaliteitskader Taal voor leermiddelen. Op maandag 16 juni 2025 wordt dit kwaliteitskader gelanceerd.
Vanuit wat we weten uit ons onderzoek naar internationale kwaliteitskaders gaven we feedback op de tot dan toe door de Kennistafel geformuleerde criteria.

Begeleiding bij het verhogen van de kwaliteit van stercollecties
Sinds enkele jaren geeft het CLU advies en begeleiding bij het verder ontwikkelen van de Stercollecties van VO-content en we fungeren daarbij als externe kwaliteitswaakhond. Het CLU heeft op verzoek van VO-content verschillende onderzoeken uitgevoerd naar de kwaliteit van de Stercollecties. Het eerste onderzoek ging over de kwaliteit van de Stercollecties in het algemeen, het andere onderzoek over de kwaliteit van de toetsen en de …